Skip to content

5 manieren om productiever te zijn tijdens je werk

Blog #Work - 5 manieren om productiever te zijn tijdens je werk

5 manieren om productiever te zijn tijdens je werk

Lijken die huishoudelijke klusjes tijdens een thuiswerkdag ineens mega verleidelijk? Heb je plots de behoefte om de meest willekeurige feitjes over vergeten groenten te Googelen? Óf raak je overprikkeld door alle inkomende mailtjes en verlies je de orde van de dag uit het oog? Dan weet je natuurlijk al hoe laat het is. Tijd om die productiviteit op te krikken en je focus terug te krijgen! Wij helpen je alvast op weg.

Plan jouw taken vooruit
Easy peasy lemon squeezy! Of toch niet? Efficiënt plannen kan aanvoelen als een onmogelijke klus. Vooral wanneer je vanuit jezelf niet heel gestructureerd bent. Maar no worries, want op elk potje past een deksel. Net zoals dat er voor elk type planner een planning methode is die goed werkt. Zo kun je bijvoorbeeld jouw taken plannen op basis van moeilijkheidsgraad. Op die manier dwing je jezelf om de meest uitdagende taak direct aan te pakken. Het resultaat? Je voelt je super voldaan en productief als je deze taak hebt voltooid en werkt vervolgens met gemak alle kleinere to-do’s weg. Een andere optie? Focus uurtjes inplannen. Heb je jouw volledige aandacht nodig om mails weg te werken? Blok hiervoor een focus ochtendje, zodat je daarna zonder afleiding door kunt knallen. Maar dat is nog lang niet alles! Deze methoden en technieken laten je nóg beter plannen.

Zorg voor een clean desk
Vond je die ‘clean desk’ policy altijd maar gezeur? Na vandaag niet meer. Jouw werkomgeving heeft namelijk super veel invloed op jouw algehele state of mind. Als jouw bureau a mess is, ben jij het binnen de kortste keren ook. Prul zorgt voor afleiding en een lage productiviteit, een lage productiviteit zorgt voor uitstel en van uitstel komt… Juist. You get the point! Zeg dus maar vaarwel tegen die bende en gun jezelf een fijne en warme werkplek zonder al te veel prikkels. Voor betere prestaties, maar ook voor representativiteit. Wist je dat een schone werkplek ook resulteert in een lager ziekteverzuim? We kid you not! Eerst lezen, dan geloven? Ontdek hier het belang van een schone werkplek.

Wees lief voor jezelf
Je hoeft jezelf niet te trakteren op een doos bonbons na een voltooide taak of jezelf na elk verzonden mailtje een schouderklopje te geven. Het mág overigens wel. Maar dát is niet wat we bedoelen als we het hebben over lief zijn voor jezelf. Wat we eigenlijk bedoelen, is dat je jezelf tussen het harde werken door ook de rust moet gunnen die je verdient. En nee, je hoeft ook geen powernap op de werkvloer te forceren. Maar geef jezelf als-je-blieft wél die lunchpauze vóórdat het schemert (doe maar gewoon rond 12 uur). Strek daarnaast die beentjes op z’n minst elk anderhalf uur en realiseer je dat er morgen ook nog een dag is. Een gezonde balans in werk en vrije tijd is niet alleen goed voor jouw mentale welzijn, maar ook voor jouw productiviteit. Vind je het lastig om voor jezelf te bepalen wanneer het tijd is voor een onderbreking? Dít zijn de drie bewezen beste pauzemomenten. Want eerlijk is eerlijk, níemand wordt op lange termijn gelukkig van gedachteloos doorrammen. Jij ook niet!

Houd je aan jouw eigen schema
Je kunt natuurlijk wel een fantastische planning maken waarvan je steil achterover valt, maar zolang je hem niet gebruikt, heb je er niets aan. Daarom herinneren we je graag nog aan een ander essentieel onderdeel van plannen. Hint: het begint met ‘di’ en eindigt op ‘scipline’. Zonder discipline is de kans groot dat je alsnog verdwaalt op het wereldwijde web onder kantoortijd. En je jouw taken stiekem voor je uit schuift. Gevolg? Jouw productiviteit ligt ergens in Verweggistan. Vind je het lastig om je aan jouw eigen schema te houden? Leg jezelf dan extra druk op door jouw teamleden óók op de hoogte te brengen van de deadlines die je hebt. Zo stel je niet alleen jezelf teleur als je jouw taken niet op tijd voltooit, maar ook jouw collega’s. En een minder gezellig gesprek bij de koffie automaat met Gerda kun je er op de vroege maandagochtend natuurlijk niet bij hebben. Oftewel, problem solved. Gas op die lolly!

Stel prioriteiten
Jongleer jij normaal gesproken met jouw taken en ben je onlangs zelfs gepromoveerd naar ervaren multitasker? We hebben goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws: het maakt je juist mínder productief, omdat het jouw brein veel te veel energie en tijd kost om van de ene taak naar de ander te schakelen. Het goede nieuws: de oplossing is méga simpel. Prioriteer en werk aan één taak tegelijkertijd! Zo behoud je veel makkelijker je focus en ben je een stuk productiever. Dít is hoe jij elke werkdag in slechts 10 minuten prioriteiten stelt. Voelt dit bij jou op de werkvloer als een onmogelijke taak, omdat er tussen jouw werkzaamheden door vaak losse verzoekjes van collega’s komen? Dan hebben we een nóg simpelere oplossing voor je met een misschien nog wel groter impact: nee zeggen. Wedden dat je ineens veel meer tijd overhoudt om jouw eigen taken sneller en effectiever te voltooien?

Wat doe jij om productiever te zijn tijdens je werk?

Deel deze blog

Ook interessant

Zo voorkom je een after vakantie dip

Help! Je vakantie is bijna afgelopen en je moet weer aan het werk. Hierbij 4
Lees blog

Zo ga je de inkakker tegen

Ken je dat gevoel? Je hebt net lekker geluncht en zodra je weer aan het
Lees blog

5 tips om jouw werk goed achter te laten voor je vakantie

Maak een aantal weken voor je vakantie een prioriteitenlijstje. Vaak zijn er nog veel dingen
Lees blog

Zo voorkom je een after vakantie dip

Help! Je vakantie is bijna afgelopen en je moet weer aan het werk. Hierbij 4
Inspire me

Zo ga je de inkakker tegen

Ken je dat gevoel? Je hebt net lekker geluncht en zodra je weer aan het
Inspire me

5 tips om jouw werk goed achter te laten voor je vakantie

Maak een aantal weken voor je vakantie een prioriteitenlijstje. Vaak zijn er nog veel dingen
Inspire me

Altijd op de hoogte willen blijven?

Meld je aan voor de vacature alert!

output-onlinepngtools

#Work specialiseert zich in ondersteunend, commercieel en creatief personeel.