Skip to content

De beste adviezen voor gezond werken achter de computer

Oranje Sportschool Fitness Instagram Verhaal (1)

De beste adviezen voor gezond werken achter de computer

Wie lange dagen maakt achter een beeldscherm, zal zich ongetwijfeld herkennen in de dagelijkse computer perikelen: vermoeide ogen, een stijve nek, hoofdpijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar waarschijnlijk wil je véél liever weten hoe je ervan af komt. Nog beter: hoe je het voorkomt. Dit zijn onze beste adviezen voor gezond werken achter de computer!

Let op jouw zithouding

Deze heb je vast al tientallen keren voorbij zien komen, als het niet vaker is. Maar dat is dus niet zonder reden, hè! Een verkeerde zithouding kan namelijk voor veel spanning en stijfheid zorgen in jouw lijf. Iets waar je misschien minder last van hebt op de werkvloer – lees: aangepaste plek – maar wel onwijs veel last van kan hebben als je vanuit huis werkt. Want hey, hoe graag we het ook willen geloven… Vanaf de keukentafel is jouw werkplek een stuk minder ergonomisch. En dat kan je lichaam voor je beamen. So what to do? Als eerste dat beeldscherm aanpassen van je. Door ‘m zodanig te verhogen dat ‘ie op ooghoogte staat. Zo voorkom je dat je last krijgt van een stijve nek. Daarnaast is het belangrijk dat jouw voeten plat op de grond kunnen en dat jouw rug en ellebogen genoeg steun krijgen. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat deze onder spanning komen te staan. Ontdek hier alle handige tips voor een ergonomische werkplek.

Gun jouw lijf meer beweging

Don’t shoot the messenger, maar die lange dagelijkse zit achter jouw computer is slecht voor je gezondheid. “Ik zal wel moeten”, horen we je al denken. Nou, je moet dus helemaal niets. Je kan jouw werk namelijk nét zo goed – waarschijnlijk zelfs beter – uitvoeren zonder daar even veel bij te zitten. Want zelfs als je een actieve sporter bent, kun je nog steeds last krijgen van de nare gevolgen van lang zitten. Door meer te bewegen gedurende jouw werkdag verminder je automatisch de kans op diabetes type 2, gewichtstoename, een hoge bloeddruk, stress & hartkwalen. We begrijpen dat een work-out onder werktijd er misschien niet in zit, maar gelukkig zijn er meer manieren om op een actieve manier jouw werk uit te voeren. Tipje van de sluier? Een balanceball, fietstrappers onder je bureau, korte wandelingen in de buitenlucht & rek- en strek oefeningen. On the move! Dit zijn manieren waarop je meer kunt bewegen tijdens het werken.

Voorkom computerogen

Iedereen met een job achter de computer heeft er weleens dagen tussen zitten waarbij die mooie kijkers nét een tikkeltje meer belast worden dan gewoonlijk. Met als gevolg dat je droge, brandende, onrustige ogen krijgt en misschien zelfs wazig ziet. Not a nice way to end the day! Gelukkig zijn er manieren waarop je die vervelende computerogen kunt voorkomen. Met de 20-20-20 regel bijvoorbeeld. De wat? Oké, het is heel simpel. Elke 20 minuten kijk je voor 20 seconden op 20 meter afstand. Uit het raam bijvoorbeeld. Of door even naar de andere kant van het huis te lopen. Win-win: daarmee kom je ook direct in beweging. Een andere reden waarom je pijnlijke ogen hebt? Omdat de ruimte waarin je werkt wellicht te droog is. Zodra jij deze voldoende bevochtigt en lucht, zul je merken dat je minder last hebt van droge ogen. Een aanvullende tip die wij persoonlijk erg fijn vinden: een speciale computerbril met een blauwlicht filter. Zodat jouw ogen niet worden belast door het blauwe licht van jouw beeldscherm. Liever geen bril? Met deze handige apps kun je het blauwe licht van jouw beeldscherm gemakkelijk filteren!

Neem voldoende pauze
Ja ja, we weten het: die mailbox ‘moet’ leeg en die to-do’s af. We zullen je niet vragen om zes pauzes van een kwartier te nemen. Al moeten we zelf toegeven dat dit bést aantrekkelijk klinkt. Maar dát is niet wat we bedoelen. We hebben het over micropauzes van slechts 30 seconden. Zodat álles wat wel even een stretch kan gebruiken (jouw ledematen, ogen & geest) daar ook aan toekomt. Dat zorgt er niet alleen voor dat je een stuk gezonder jouw beeldschermwerk voltooit, maar óók dat je een stuk productiever bent. Komt dat even goed uit met die mailbox en to-do’s! 😉

Wat zijn jouw beste adviezen om gezonder te werken achter de computer? Deel het met ons in de reacties!

Deel deze blog

Ook interessant

6 manieren waarop je van remote werken een succes maakt

Thuiswerken, op afstand werken, remote werken. Je kent ze waarschijnlijk inmiddels allemaal. Linksom of rechtsom:
Lees blog

Moederschap en werk combineren: dé 5 gouden tips

Je dacht dat de combinatie werk plus een privéleven onderhouden al een sport was. Totdat
Lees blog

Waarom ik zo ontzettend blij ben met werken voor Triple15

Ik ben er iedere dag nog ontzettend dankbaar voor dat ik een oproep zag via
Lees blog

6 manieren waarop je van remote werken een succes maakt

Thuiswerken, op afstand werken, remote werken. Je kent ze waarschijnlijk inmiddels allemaal. Linksom of rechtsom:
Inspire me

Moederschap en werk combineren: dé 5 gouden tips

Je dacht dat de combinatie werk plus een privéleven onderhouden al een sport was. Totdat
Inspire me

Waarom ik zo ontzettend blij ben met werken voor Triple15

Ik ben er iedere dag nog ontzettend dankbaar voor dat ik een oproep zag via
Inspire me

Altijd op de hoogte willen blijven?

Meld je aan voor de vacature alert!

output-onlinepngtools

#Work specialiseert zich in ondersteunend, commercieel en creatief personeel.