Een belletje plegen, aan de lijn hangen of ouderwets telefoneren. Of zoals wij ‘commerciële gekkies’ het ook graag noemen: telefonische acquisitie. Voor de één pure horror en voor de ander een gevalletje ‘appeltje-eitje’. In welke doelgroep je ook valt, callcenter werkervaring doet het al-tijd goed op jouw CV. Wij zetten dé voordelen voor je op een rij van telefonisch verkoop als (side) job.
Automatisch bonuspunten op jouw CV
Onafhankelijk, geconcentreerd en een echte doorzetter. Dát is hoe een potentiële werkgever jou kan zien als je voorheen al de nodige uurtjes als telefonisch verkoper hebt doorgebracht. Het vereist namelijk een winnaarsmentaliteit om telkens opnieuw de klant aan de lijn een onweerstaanbaar, passend aanbod te doen. Minor detail? Als praatgrage ex-callcenter medewerker zonder ‘Nee’ in jouw vocabulaire, betekent dit dus (bijna) altijd: een kopende klant. En welke commerciële werkgever wordt er nu níet blij van een kandidaat op de stoep die in no time weet wat de klant wil en hiervoor een passend aanbod uit de mouw schudt. Lees: bonuspunten to the fullest! Daarnaast maakt een callcenter bijbaan jou service- en targetgericht. Dé succesformule binnen een commerciële organisatie. Wist je bijvoorbeeld dat 22% van de mensen weggaat vanwege de prijs en 92% vanwege te weinig aandacht? Zó zorg je dat je verkoop laat draaien om datgene wat een klant écht wil.
Perfect te combineren met andere bezigheden
Een studie on the side, veeleisend huishouden, tussenjaartje of simpelweg ‘het leven’. Wat het ook is waardoor je nu even niet fulltime aan de bak kan, een bijbaan in een callcenter is áltijd te combineren met andere bezigheden. Zo zijn de meeste telefonisch verkoop banen flexibel in te vullen. Parttime, fulltime, oproepbaar, ’s ochtends of ’s avonds? Name the shift & you’ll get it. Zo houdt je tijd over voor de dingen die je echt belangrijk vindt en werk je in de tussentijd aan het opdoen van waardevolle ervaring.
Het zorgt voor instant killer social skills
Telefonische acquisitie passé? Zeker niet. En vooral niet voor jouw vaardigheden. Zo laat Marketing Charts zien dat bellen voor B2B bedrijven de op één na beste manier is om nieuwe klanten binnen te halen. Bellen voor de kost is een vak apart en dan ook alles behalve makkelijk. Zodra je de klus dus klaart, mag je jezelf zeker een welverdiend schouderklopje geven. Callcenter werk zorgt er namelijk voor dat jij op meerdere niveaus leert communiceren. Het geeft je communicatieve vaardigheden die in elke andere commerciële baan goed van pas komen. Daarnaast draait bellen om persoonlijk contact. Zelfs met belscript, is het gedrag van de klant vooraf moeilijk in te schatten. Doordat veelvuldig bellen jou instant killer social skills geeft, leer je effectief te communiceren. Én te luisteren. Want pas als je echt weet wat de ontvanger wil, kun je aan zijn of haar wensen voldoen. Klinkt logisch, toch?
Het perfecte opstapje naar een andere commerciële baan
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om die euro’s binnen te harken via een bijbaantje bij een bezorgdienst of door tijdelijk dagjeswerk te doen in de logistiek. Maar what’s the use of that als dat niet bijdraagt aan jouw ambities binnen de commerciële branche? Zet in plaats daarvan jouw vlotte babbel en overtuigingskracht in. En bewijs aan jezelf en jouw werkgever in spé dat jij commerciële kansen ziet en dat verkopen in jouw bloed zit. Het brengt je niet alleen dichter bij jouw toekomstperspectief, maar levert je ook fijne kansen op en is bovendien ontzettend leerzaam. Lezen we daar nu een win + win + win?
Jij maakt een product of dienst in no time ‘eigen’
Na een baan in de telefonische verkoop kun jij niet alleen effectief kletsen als de beste, maar weet jij ook in een hele korte tijd met jouw ogen dicht alle top specificaties van een product en unique selling points (zie hier inspirerende voorbeelden) van een dienst te benoemen. En weet je deze te vertalen naar een gepersonaliseerd aanbod waar elke leek volmondig ‘Ja!’ op zegt. Een zeer gewaardeerde skill binnen sales bedrijven. Want pas als jíj het aanbod door en door kent, kun je er een klant goed over informeren en adviseren. Bovendien ben jij als commercieel talent hét visitekaartje van het product of de dienst. Flinke meevaller dus als jij dit handige extraatje hebt ge-owned door flink wat uurtjes aan de lijn te spenderen.
In een notendop: dé perfecte (side) job als jij dat gat op jouw CV effectief wil opvullen en jouw commerciële skills wil upgraden.
Welke voordelen zie jij in een (bij)baan als telefonisch verkoper?