Skip to content

Een vol hoofd na jouw werkdag? Zó maak je ‘m leeg!

pexels-photo-4099388

Een vol hoofd na jouw werkdag? Zó maak je ‘m leeg!

Je tikt nog even dat laatste mailtje, handelt die monstertaak af, schiet vluchtig een meeting in voor morgen en klapt dat scherm naar beneden. “Tijd voor ontspanning”, voel je. Maar daar denkt jouw brein anders over. Want terwijl jij de uitknop van jouw laptop allang hebt gevonden, lijkt de pauzeer button van jouw hersenpan minder makkelijk te bedienen. Dat hoofd van je zit he-le-maal vol. We know the feels. Deze 6 tips hebben óns geholpen om ons hoofd leeg te maken na een drukke werkdag.

Zorg voor een mentale afsluiting van jouw werkdag

Voordat wij jouw hoofd met de allerbeste intenties opnieuw vullen met handigheidjes die hopelijk ook direct voor ruimte in de bovenkamer zorgen, moet je één ding weten… Er ligt al-tijd werk en jouw mailbox zal nooit blijvend op ‘standje nul’ staan. En dat is maar goed ook. Want dat betekent dat je nodig en waardevol bent. Een luxeprobleem in de categorie “Steek die maar in je zak!”, als je het ons vraagt. Maar dát het er ligt, zegt nog niet dat het allemaal vandaag moet. En soms mag je ook best wat meer realistisch zijn. Door bijvoorbeeld uiterlijk een uur voor het einde van jouw werkdag te beslissen wat nog haalbaar is om te doen. En direct een planning te maken voor de volgende dag aan de hand van de taken die blijven liggen. Door dat voor jezelf uit te schrijven, kun jij jouw werkdag al mentaal afsluiten voordat ‘ie überhaupt ten einde is gekomen. Over luxe gesproken!

Neem bewust pauze na jouw werkdag

Even een situatieschets: jij bent lekker bezig geweest met het wegwerken van jouw to-do’s. Zó lekker dat jij na het afronden van jouw werkdag nog helemaal in de productiviteitsmodus zit. Het laatste mailtje is nog maar net verstuurd of de recepten worden alweer tevoorschijn getoverd, de stofzuiger uit de kast gehaald & de was opgehangen. Voelt logisch toch? Want je kunt maar beter dankbaar gebruikmaken van die werk energie. Tóch is het slimmer om al die taken nog heel eventjes uit te stellen en bewust pauze te nemen. Om een theetje in te schenken, op de bank neer te ploffen en even helemaal niets te doen. Al is het maar vijf minuten. Daar gaat jouw zenuwstelstel goed op & jouw hoofd ook. Probeer het maar eens. En als je er nog niet in gelooft: dít is het belang van rust nemen

Vind een ontspannen activiteit die bij jou past

Jeuken jouw handen om iets te doen en kan jij heel slecht stil zitten? Dan zijn er ook nog een aantal manieren om te ontspannen door inspanning. Zoals door bijvoorbeeld buiten te gaan wandelen, een boek te lezen, na te kletsen met jouw partner, een serie te kijken waarbij je niet hoeft na te denken of de werkdag van je af te schrijven. Vind vooral een ontspannen activiteit die 100% bij jou past, zodat je er zo vaak als dat je zelf wil op terug kunt vallen. Kan jij wel wat extra inspiratie gebruiken? Hier is een lijst met 13 ontspannen activiteiten waarmee jij in no-time jouw hoofd leegmaakt na een drukke werkdag

Neem voldoende de tijd voor jouw maaltijden

Zodra de orde van de dag roept, zijn we al snel geneigd om al het andere aan de kant te schuiven of minimale aandacht te geven. Zoals onze eetmomenten. En dát terwijl bewust en met aandacht eten ons juist extra energie oplevert in plaats van kost. Die boterhammen snel naar binnen proppen, lijkt tijd-technisch gezien misschien de meest productieve keuze. Maar los van dat jouw bloedsuikerspiegel daarmee omhoog schiet – food dip incoming – zorgt het ook nog eens voor een gejaagd en onverzadigd gevoel. Op het moment dat jij jouw eetmomenten inzet als voedzame en ontspannen get-aways, zul je merken dat jij zowel voor, tijdens én na jouw werkdag een leeg hoofd kunt hebben.

Creëer een avondritueel voor jezelf

Wist je al dat rituelen jou kunnen helpen om je gedachten en emoties te sturen? Als jij een ritueel koppelt aan de start van jouw werkdag, geef jij jouw brein bij het uitvoeren daarvan telkens een seintje dat het tijd is om productief te zijn. Maar dat werkt dus ook net zo goed andersom! Want als jij een avondritueel voor jezelf creëert waarbij jij uit jouw hoofd stapt en in jouw lijf, leer jij jouw brein aan wanneer het tijd is om te ontspannen. Iets wat vanzelf voor een leger hoofd zal zorgen op het moment dat jij er daadwerkelijk een routine van maakt. Instekers? De tijd nemen om jezelf goed te verzorgen, een warme douche nemen, jouw intenties voor de volgende dag opschrijven en je klaarmaken voor bed. Dit zijn dé tips voor een goed avondritueel.

Maak kennis met mindfulness

Mindfulness zweverig? Niet voor ons! En als jij er jouw voordeel uit haalt, ook niet voor jou. Mindfulness gaat namelijk veel verder dan op een yogamatje zitten in een – voor jou misschien ongemakkelijke – meditatieve pose. Het gaat erom dat het je lukt om met volledige aandacht (ja, daar is ‘ie weer) in het hier en nu te zijn. Zónder dat je jezelf laat afleiden door externe prikkels en interne gedachtes en emoties. Voordat we jou een fijne verzameling voorschotelen van manieren waarop je dat kunt doen, ben je wellicht pas écht om zodra je de effecten kent. Komen ze: vermindering van stress, verbeteren van jouw aandacht (sorry, not sorry), beter om kunnen gaan met lastige emoties en gedachtes (horen wij daar wederom: leger hoofd?!). Maak kennis met deze super effectieve mindfulness technieken.

En voor nu: sluit die laptop af & call it a day!

Hoe zorg jij voor een leeg hoofd na jouw werkdagen? Laat het ons weten in de reacties!

Deel deze blog

Ook interessant

6 manieren waarop je van remote werken een succes maakt

Thuiswerken, op afstand werken, remote werken. Je kent ze waarschijnlijk inmiddels allemaal. Linksom of rechtsom:
Lees blog

Moederschap en werk combineren: dé 5 gouden tips

Je dacht dat de combinatie werk plus een privéleven onderhouden al een sport was. Totdat
Lees blog

Waarom ik zo ontzettend blij ben met werken voor Triple15

Ik ben er iedere dag nog ontzettend dankbaar voor dat ik een oproep zag via
Lees blog

6 manieren waarop je van remote werken een succes maakt

Thuiswerken, op afstand werken, remote werken. Je kent ze waarschijnlijk inmiddels allemaal. Linksom of rechtsom:
Inspire me

Moederschap en werk combineren: dé 5 gouden tips

Je dacht dat de combinatie werk plus een privéleven onderhouden al een sport was. Totdat
Inspire me

Waarom ik zo ontzettend blij ben met werken voor Triple15

Ik ben er iedere dag nog ontzettend dankbaar voor dat ik een oproep zag via
Inspire me

Altijd op de hoogte willen blijven?

Meld je aan voor de vacature alert!

output-onlinepngtools

#Work specialiseert zich in ondersteunend, commercieel en creatief personeel.